کتابخانۀ زیرساختی فناوری اطلاعات – ITIL – مجموعهای از تجارب مدیران موفق فناوری اطلاعات در شرکتها و سازمانهای مختلف در سراسر دنیاست که برای مدیریت زیرساختهای IT و بهمنظور مدیریت کارها و کسب بهترین نتیجه طراحی شده است. به زبان ساده میتوان ITIL را یک استاندارد در حوزه IT دانست، اما واقعیت این است که ITIL یک استاندارد نیست؛ درواقع ITIL یک چارچوب است که از تجربههای موفق (Best practice) به دست آمده است.
شاید اصلیترین نیازی که مدیران فناوری اطلاعات را به سمت آشنایی با ITIL و استفاده از مفاهیم و روشهای آن در مدیریت فناوری اطلاعات ترغیب نموده است ایجاد آمادگی برای بهترین مواجهه با تغییرات درونی و بیرونی کسب و کار در فضای مجازی است. هر زمانی که یک سرویس به مشتری تحویل داده میشود مدیران و متخصصین این حوزه میتوانند راهکاری مناسب برای کاهش هزینه، ایجاد طرح مناسب برای برقراری روابط با مشتری و کاربران، مدیریت مؤثر و کارآمد زیرساختهای فناوری و مواردی از این دست را در آموزههای ITIL بیابند.
ITIL این آموزهها را از طریق طراحی یک مکانیزم مؤثر و کارآمد در مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و یکپارچهسازی این مکانیزمها با ابزارهای نرمافزاری ارائه مینماید.
مزایای استفاده از ITIL
چارچوب مبتنی بر بهترین تجارب و کارکردها
دیدگاه فرایند گرا در مقابل دیدگاه وظیفه گرا
اجتناب از بروکراسی در فرآیندها
امکان پیادهسازی فرآیندها بهصورت تدریجی
تمرکز بر رضایت مشتریان خدمات
افزایش پایایی و توان عملیاتی خدمات
بهینهسازی استفاده از منابع، مالی، نیروی انسانی، دانش فنی و …
بهبود کیفیت در برنامهریزیها، فرهنگ استفاده از خدمات و برقراری نظم در امور
مستقل از سکوهای عملیاتی
کاهش هزینهها و ریسک روبهرو شدن با نیازهایی که تا به حال شناسایی نشدهاند
وجود استانداردهای معتبر برای ارائهدهندهگان خدمات IT
توانایی تولید بیشتر و استفاده بهتر از مهارتها و تجارب
چرخه فرآیند استاندارد ITIL در ارائه محصولات و خدمات