راه کارهای تجارت الکترونیک و کسب و کار آنلاین

‫مشاوره راه اندازی کسب و کار آنلاین

امروزه با توجه به رقابت سنگین در عرصۀ کسب و کار آنلاین، شناخت دقیق از توان بازار، حساسیت ها و بررسی ابعاد مختلف یک تجارت و در نهایت تدوین یک Business Plan استاندارد برای هر ایده، تجارت و استارتاپی ضروری است. در واقع بازار امروز جاده ی پر پیچ خم و دشواری است که بدون نقشه ی راه پا گذاشتن در این جاده ریسک بسیار بالایی دارد. طرح توجیهی کسب و کار نقشه ی موفقیت شما در این مسیر می باشد، لذا تعیین مقصد، شناخت درست مسیر و اقدام بر اساس این نقشه ضامن موفقیت تجارت و کسب و کار شما خواهد بود.

Business Plan چیست؟ نقشه تجارت الکترونیک خود را همین الان بکشید...

راهکار تجاری چیست؟
راهکار تجاری به استفاده از راه و روشی برای دستیابی به بالاترین سود و تثبیت موقعیت بین رقبا اطلاق می شود. یافتن این راه ها جزئی از ایجاد ارتباط موثر با کاربران و مشتریان است. ایجاد روابط مفید متقابل با مشتریان، استفاده از اینترنت در انجام فعالیت های بازاریابی و مبادلات تجاری آنلاین به تحقق اهداف شما کمک خواهد نمود. ساخت و بدست آوردن این راه های ارتباط موثر نیازمند علم، تجربه، خلاقیت، نیازسنجی، مخاطب شناسی و درک درست از زمینه های متفاوت شغلی و رقابتی است.

قبل از راه اندازی کسب و کار جهت تدوین Business Plan کارا و استاندارد می بایست :
جامعۀ هدف خود را مشخص نمایید.
رقبای خود را بشناسید.
بستر فعالیتتان را بشناسید.
به قوانین بین المللی و ملی مربوط به آن آشنایی داشته باشید.
فرصت ها و چالش ها را بررسی نمایید.
از نقاط ضعف و قدرت کسب و کارتان آگاه شوید.
از ارتکاب اشتباهاتی که به شکست تجارت منجر می شود پرهیز کنید.
به هدف و ماموریت خود ایمان داشته باشید.
و در نهایت بدانید که چگونه طرح خود را درست اجرا کرده و از آن استفاده کنید.

چرا به تجارت الکترونیک نیاز داریم؟ حتما حتما دانلود کنید...

انتخاب مسیر درست، کلید موفقیت شماست…

‫مراحل تجارت الکترونیکی

انتخاب مدل تجارت

در مرحله اول از مجموعه مراحل، شركت يا سازمان متقاضى تجارت الكترونيك سعى در ايجاد يك سايت ساده شامل اطلاعات محصولات و خدمات توليدى خود را دارد تا اين اطلاعات از طريق اينترنت در اختيار مشتريان قرار بگيرد. در حقيقت، مرحله اول به معناى به وجود آمدن ويترينى بر روى شبكه جهانى وب براى بازديدكنندگان است تا اطلاعات مورد نظر خود را از طريق اين صفحات دريافت كنند. همچنین دراولین گام می بایست توان و فرصت های موجود را بررسی و مدل تجارت یا Business Model خود را انتخاب نمایید.

Business Model چیست؟

زمانی که از مدیری پرسیده می شود مدل تجارت شما چیست؟ در واقع سئوالات بیشماری پرسیده شده است چرا که مدل تجاری به سئوالات اصلی یک کسب و کار پاسخ می دهد. سئوالاتی مانند:

چگونه پول در می آوری؟
جامعه هدف شما چیست؟
ارزش های پیشنهادی شما ( خدمات یا محصولی ) چیست؟
چگونه درآمد زایی می کنید؟
چگونه مشتری را یافته، محصول و یا خدمات را به او فروخته و مشتری را حفظ می کنید؟
چه کسانی به شما نیاز دارند؟
نحوۀ ارائه محصولات و خدمات چگونه است؟
Business Model در واقع نوع برنامه تجارت و پاسخ به سئوالات فوق است.

انتخاب مدل درآمد زایی

در گام دوم بر اساس مدل تجاری می بایست به بررسی و شناخت مشتریان و به عبارتی دموگرافی مخاطبین و تعیین بازار هدف پرداخت، سپس می بایست با فرهنگ، سطح علمی، توان، امکانات، سطح درآمد و سایر جزئیات بازار هدف آشنا شد و بر اساس این داده ها مدل و یا مدل های درآمد زایی تجارت ( Revenue Model ) را تعیین نمود.

Revenue Model چیست؟

Revenue Model نحوه درآمد زایی تجارت از مجموعه فعالیت ها و خدمات و محصولات را مشخص می نماید، و کلیدی ترین بخش Business Model است. تجارت های فعلی بسیار علاقه مند هستند که مدل و راه های درآمد زایی خود را افزایش دهند و وارد عرصه ی جدید درآمد زایی شوند که اینکار بسیار حساس می باشد، زیرا که افزودن مدل درآمد زایی اشتباه لطمه بسیار شدیدی به مدل های درآمد زایی قبلی که محل درآمد شرکت هستند وارد می نماید. همچنین انتخاب یک مدل درآمد زایی محکم و درست برای تجارت های نوپا و استارتاپ ها بسیار مهم و عامل دوام و ماندگاری تجارت خواهد بود.

بررسی

بررسی مالی

هدف از تجارت، درآمد زایی است، لذا مهمترین و حساس ترین بخش به بررسی های مالی مربوط می شود.

در واقع در این بخش می بایست:
دارایی ها، ارزش دارایی ها، هزینه های ایجاد، راه اندازی و آغاز، هزینه های دوره ای، پیش بینی کمترین یا حداقل درآمد، پیش بینی بالاترین یا حداکثر درآمد، پیش بینی درآمد معمول، Balance Sheet– سند بررسی بدهکاری، بستانکاری و ارزش کنونی شرکت در مقاطع مختلف زمانی، جریان وجوه نقد یا Cash flow statement–سندی که جریان و مسیر ورود و خروج مالی را مشخص و بررسی نمود.

شناخت بازار، مخاطب و رقبا

شناخت درست مخاطب و آشنایی کافی باعث تصمیم گیری درست و ضامن موفقیت تجارت خواهد بود. بررسی این موارد با یافتن پاسخ سئوالاتی از قبیل سئوالات زیر امکان پذیر خواهد بود.

مرتبط با بازار
چه کاستی وجود دارد؟
تقاضای چه چیزی زیاد است؟
عرضه چه چیزی کم است؟
چه صنفی مدت زیادی است تغییر نیافته؟

مرتبط با مخاطبین
چه کسی می خرد؟
چه چیزی می خرد؟
چرا می خرد؟
چگونه می خرد؟
چه زمانی می خرد؟
تا کنون چگونه می خریده است؟

مرتبط با رقبا
تجارت و یا برند لیدر کیست؟
چقدر بزرگ هستند؟
به دنبال چه مشتریانی هستند؟
استراتژی آن ها چیست؟

استراتژی اجرای طرح

امروزه Business Plan در واقع استراتژی نجات و حفاظت از تجارت و شرکت شما است که به وضعیت شرکت و محیط امروز و فردای تجارت شما می پردازد.

برنامه ها: ماموریت، تصویر، اهداف
سازمان : ساختار سازمانی درست و مناسب
رویه : روش های کارا و موثر اجرا
تصدی : توانایی تاثیر گذاری در بازار که دیگران را به تقلید از شما و به عبارتی شما را به لیدر تجارت تبدیل کند.
مهارت ها: استعداد، تخصص، قابلیت و مهارت های مورد نیاز تیم
فرهنگ : باور، اعتقاد و فرهنگ های مورد نیاز جهت رسیدن به موفقیت

تهیه و تنظیم Business Plan

در نهایت می بایست بر اساس Business Model و Revenue Model انتخاب شده و بررسی های انجام شده ، نحوه ی اجرای طرح و به عبارتی ماموریت رسیدن به هدف و سند طرح توجیهی کسب و کار را تدوین نمود.

بخش های اساسی Business Plan

اطلاعات و نتیجه بررسی های فوق می بایست با یک فرمت استاندارد و صحیح در کنار هم قراربگیرند تا اثر بخشی لازم را پیدا کنند.
بخش های اساسی یک Business Plan استاندارد:
مدل تجاری
مدل درآمد زایی
خلاصه اجرایی
معرفی شرکت
محیط کسب و کار
توضیحات شرکت
توضیحات استراتژی
بررسی مالی
برنامه اجرایی

نکات مهم

در زیر چک لیستی از Task های ضروری وجود دارد که قبل از نوشتن Business plan می بایست حتماً در نظر بگیریم.
همه ی تیم را در تصمیم گیری در مورد اهداف درگیر کنید.
هر چه قدر که می توانید در مورد مشتریان خود اطلاعات کسب کنید.
رقبای خود را بشناسید.
نقاط قوت و ضعف خود را در برابر موقعیت ها و تهدید ها مشخص نمایید.
توانایی ها و قابلیت های لازم جهت موفقیت را مشخص نمایید.
مطمئن شوید که محاسبات مالی در مسیر درستی انجام شه است.
چندین نسخه از آینده تجارت خود را تصور و بنویسید.
بهترین و بدترین ها را در نظر بگیرید.
بسنجید که آیا بهترین ها انگیزه های لازم را ایجاد می نماید؟

اطمینان از انتخاب درست

سوالات

آیا همه ی تیم را در تصمیم گیری در مورد اهداف درگیر کرده ایم ؟
آیا به اندازه ی کافی در مورد مشتریان خود اطلاعات کسب کرده ایم ؟
آیا رقبای خود را می شناسیم ؟
آیا نقاط قوت و ضعف خود را در برابر موقعیت ها و تهدید ها مشخص کرده ایم ؟
آیا توانایی، تخصص و قابلیت های مورد نیاز طرح جهت رسیدن به موفقیت را می دانیم ؟
آیا محاسبات مالی در مسیر و به روش درستی انجام شده است ؟
آیا از وضعیت های مختلف تجارت خود در آینده تصویری داریم ؟
آیا بهترین ها و بدترین ها را می دانیم ؟
آیا بهترین ها انگیزه های لازم را ایجاد می نماید؟

اهمیت وب سایت در تجارت الکترونیک
وب سايت ها تأثير فراوانى بر فعاليت تجارى شركت ها دارند. شركتى كه به دروازه ورود الكترونيكى خود بى اعتناست، سبب ورشكستگى تجارت و كسب و كار خود خواهدشد. وب سايت دروازه ورود به يك مارك تجارى – محصولات و خدمات شركت سازنده محصول است. وب سايت بى استفاده و رنگ و رو رفته همانند ويترين قديمى و رنگ و رو رفته در كسب و كار سنتى است و سبب خواهدشد كه مشتريان رغبتى به خريد محصول نداشته باشند، اما در مقابل بهترين سايت ها هم اگر امكان يافتن آن ازطريق اينترنت براى مردم درنظر گرفته نشده باشد و اصطلاحاً با كاربرد (User Frinedly) نباشد، هيچ توفيقى نخواهد داشت. در نتیجه شركت ها بايد درنتايج جست وجوى اينترنتى جاى پاى خود را محكم كنند. براى بسيارى از كاربران، سايت هاى جست وجو (search engine) نقطه ورود آن ها به اينترنت است.

راهکارهای بازاریابی الکترونیک توکان طبق مراحل زیر اجرا می شوند

تحقیقات کیفی مشتریان با استفاده از آنالیز وب و تعیین اثربخشی بازاریابی الکترونیک و بازاریابی اینترنتی در کسب و کار